Co odlišuje choker od spojky? Vzdělávací program o pravidlech a podmínkách basketbalu

Highlights

Tým

V klasickém basketbalu obsahuje soupiska týmu pro zápas 12 lidí (celkem jich může být v klubu více). Z toho 5 hráčů je na hřišti současně. Nechybí ani basketbal 3x3, který byl zařazen do programu olympijských her (bude mít premiéru v Tokiu), ale tento sport zatím nechme stranou.

Samotní hráči jsou rozděleni podle pozice: rozehrávač (číslo 1), útočný hlídač (2), malý útočník (3), těžký útočník (4) a střed (5). Zpravidla platí, že čím vyšší číslo pozice, tím vyšší a výkonnější hráč. Existují hráči schopní hrát na několika pozicích v závislosti na situaci na hřišti: combo guardy (univerzální obránce, kryje první a druhé místo) a swingmani (druhý a třetí).

Během zápasu je povolen neomezený počet střídání.

Hřiště

Standardní basketbalové hřiště má rozměry 28 x 15 metrů. Minimální výška haly je 7 metrů. Středový kruh má průměr 1,8 metru. Čára trestného hodu se nachází 3,6 metru od koncové čáry. Tříbodový oblouk má poloměr 6,75 m (v NBA – 7,24 m).

Velikost basketbalové desky je 180 x 105 cm Spodní hrana opěrky je umístěna ve výšce 290 cm od podlahy. Samotný prsten je ve výšce 305 cm Průměr prstenu je 45 cm.

čas

Standardní zápas se skládá ze čtyř čtvrtin hraných buď 10 minut (pravidla FIBA, používaná pro zápasy národního týmu a většiny profesionálních lig) nebo 12 minut (pravidla NBA). Počítá se pouze čistá hrací doba – během přestávek spojených s přestupky, střídáními, tresty atd. se stopky zastaví. Pauzy po 1. a 3. čtvrtině trvají 2 minuty. Dlouhá přestávka (po 2. čtvrtině) – 15 minut.

V basketbalu nedochází k žádným remízám – pokud je skóre nerozhodné po základní hrací době, je nařízeno prodloužení, které trvá 5 minut. Počet přesčasů není omezen.

Dalším důležitým bodem je čas vyhrazený pro útok. Tým musí mít čas na střelu do 24 sekund od okamžiku, kdy je míč uveden do hry. Stopky se resetují pouze tehdy, když se míček dotkne desky nebo prstence (pokud dojde k neúspěchu, čas běží dál). Po útočném odskoku je vyhrazeno 14 sekund na druhý útok. To se provádí pro zvýšení dynamiky hry.

Podmínky

Hlavním cílem je získat více bodů než soupeř. Body se udělují za zásah do obruče, ale samotné zásahy mají tři typy hodnot.

Střela z dálky (udělaná mimo 3-bodovou čáru) má hodnotu 3 bodů

Normální hod – 2 body

Trestný hod (z čáry přešlapu) – 1 bod

Při pohybu po hřišti jsou hráči povinni driblovat míčem jednou rukou (odpálit jej o podlahu). Pokud je driblování zastaveno (pokud je míč držen jednou nebo oběma rukama), smíte udělat maximálně tři kroky – a buď přihrát, nebo vystřelit. V opačném případě bude zaznamenán dvojitý dribling, což je porušení pravidel.

Hráči nesmějí být v soupeřově třísekundové zóně déle než 3 sekundy za sebou (aby tam vysocí centrové nestáli nečinně a nečekali na dlouhou přihrávku).

Nemůžete úmyslně kopnout nebo udeřit do míče.

Míč nemůže být vrácen na vaši polovinu hřiště poté, co míč přešel středovou čáru.

Míč může být zablokován, když soupeř hází nebo letí, ale pouze předtím, než dráha letu klesne. Když je míč směřující dolů zablokován, rozhodčí počítají střelu jako střelu do koše.

Fauly

Jakékoli porušení pravidel soupeřem se trestá faulem. Fauly mohou být osobní nebo týmové. Všechna porušení týmových hráčů se počítají jako týmové fauly.

Jakmile je dosažena značka 5 týmových faulů ve čtvrtině, jakýkoli následný faul tohoto týmu se stává trestem (trestán dvěma trestnými hody pro soupeře).

Při dosažení hranice 5 osobních chyb na zápas (6 v NBA) je hráč vyloučen na zbytek zápasu.

Existují čtyři hlavní typy faulů – osobní, technické, nesportovní a diskvalifikační.

Osobní uděleno za porušení pravidel v důsledku fyzického kontaktu s protihráčem.

Pokud v tu chvíli soupeř střílel, jsou uděleny trestné hody – jeden (pokud byl koš z pole úspěšný) nebo dva (pokud faulovaný hráč minul).

Pokud byl soupeř bez míče nebo neměl čas vystřelit, pak jsou trestné hody uděleny pouze v případě, že „provinilý“ tým má ve čtvrtině 5 týmových trestů (viz výše). V opačném případě jde míč jednoduše k soupeři.

Nesportovní faul - porušení pravidel bez pokusu soutěžit o míč. Trestají se stejně jako u osobního, s jedinou podmínkou – po provedení trestných hodů sám zraněný za postranní čáru ve středu hřiště uvádí míč do hry. Pokud hráč v zápase obdrží dva nesportovní fauly, bude diskvalifikován.

Technický faul – porušení pravidel bez přímého kontaktu s protihráčem (úmyslné zdržování hry, nevhodné chování k protihráčům nebo rozhodčím apod.). Trestem jsou dva trestné hody, po kterých dá míč do hry i soupeř.

diskvalifikující faul – flagrantní nesportovní chování hráče nebo trenéra. I náhradníci mohou být potrestáni. Po takovém faulu musí hráč opustit hřiště a lavičku družstva. Soupeř střílí dva trestné hody a uvádí míč do hry.

Austin Rivers v přesilovce

Basketbalový slovník

Jaká slova potřebujete znát, abyste mohli snadno číst basketbalové texty?

Dunk - nejoblíbenější a fanouškovsky nejoblíbenější úder v basketbalu - kdy je míč přiveden do ringu rukama, shora (a ne házen z dálky). Slam dunk je to samé, ale hlavně jasné a efektní!

Lay-up – hod z bezprostřední blízkosti, nikoli však shora. Klasický dětský hod zpod obruče je stejný položení.

Ulička nahoru - také známý jako „padák“, známý také jako nejúžasnější možnost útoku, kdy hráč provede vysokou, dlouhou přihrávku a jeho partner chytí míč ve výskoku a okamžitě namočí, aniž by přistál.

Crossover - prudké přenesení míče z jedné ruky do druhé při současném vychýlení hráče dopředu nebo do strany. Hlavním prvkem driblingu (řízení míče), který vám umožní porazit soupeře (jednoho nebo více).

Bzučák šlehač – výstřel dosažený současně se sirénou. Bzučák je ve skutečnosti siréna, která signalizuje konec hracího času nebo čas vyhrazený pro útok. Někdy se ale výše uvedenému hodu pro zjednodušení říká také bzučák.

Choker – hráč, který špatně zvládá vypjaté konce zápasů. Závěr není založen na jednom nebo dvou zápasech, ale na základě výsledků dlouhého segmentu šampionátu nebo celé kariéry basketbalového hráče. Extrémně útočná vlastnost, kterou však často získávají i uznávané hvězdy. Získat hodně bodů je jedna věc, bodovat na samém konci, v zápalu boje, je věc druhá. Ne každému dáno.

Spojka – jen ten chlap, který není škrtič. Spojka – „horký čas“. Zpravidla - poslední minuty hry s relativní vyrovnaností ve skóre. Spojka je hráč, který se v tuto chvíli cítí na hřišti sebejistě a je schopen pravidelně přinášet svému týmu vítězství.

Asistujte - asistovat. Přihrávka, po které váš parťák okamžitě provede přesný hod.

Zavařovat– nebo „banán“, ačkoli druhé slovo se používá zřídka. Tomu se říká bloková střela. "Zvážil hrnec" - šťavnatě zablokoval míč během soupeřova hodu.

Přechod - přechod z obrany do útoku. Čím rychleji jej tým začne, tím vyšší je šance na úspěšný útok.

Body druhé šance – body získané po odrazech na zadní desku někoho jiného.

Double-double – ukazatel hráče, kdy dosáhl dvouciferného skóre (10 nebo více) ve dvou statistických kategoriích najednou. Existuje pět kategorií: body, doskoky, asistence, krádeže, zblokované střely. To znamená, že 10 bodů a 10 doskoků je už double-double. 10 bodů a 10 asistencí. Existují double-double bez bodů (řekněme přes odskoky a zablokované střely). Existují trip-doubles (označené 10 a více ve třech kategoriích) a dokonce i čtyř-double (ve čtyřech). Pětinásobné čtyřhry (pět kategorií) jsou teoreticky možné a dokonce zaznamenané v amatérských ligách, ale nikdy k nim nedošlo v profesionálním basketbalu.

Konec jedna - přesná střela s faulem, kdy hráč dostane příležitost přidat další bod z čáry trestného hodu (ve skutečnosti „a jedna“ zní v ruštině jako „plus jedna“ Stává se to také při střelbě na velkou vzdálenost).

Cihla – špatný hod, který mine cíl.

Návrh - velmi špatný hod, kdy se míč nedotkl ani zadní desky, ani oblouku ringu.

malovat – lichoběžníkový úsek hřiště mezi trestnou čarou a ringem. Zpravidla se lakuje v jiné barvě než zbytek parket, a proto dostal svůj název. Samotná barva je stejná 3sekundová zóna, která je zmíněna ve výše uvedených pravidlech.

Recenze