Assassin's Creed. Hodnocení všech her legendární franšízy
Před 13 lety Ubisoft vydal Assassin's Creed, hru, která se rozrostla v plnohodnotnou mediální franšízu. Během této doby si 11 hlavních titulů v řadě zahrálo nejméně 95 milionů lidí a prodeje přesáhly 140 milionů kopií. Letos bude oznámeno datum vydání příštího AC, ale PPS zatím hodnotí nejlepší hry v legendární sérii – od nejhorší po nejlepší.
Nemůžu se na nic pořádně dívat,
stěžoval jsem si.
Hlava se zasmála.
To je to, co znamená vidět svou tvář.
Victor Pelevin » Domovník. Proto 1. Řád žlutého praporu"
Jak se hodnocení vyvíjelo?
Vycházeli jsme ze statistik od agregátorů GameRankings a Metacritic, které sledují hodnocení a recenze od profesionálů i hráčů. Za každým číslem se tak skrývají desítky tisíc voličů – to je přesně ta možnost, kdy je vyloučena téměř jakákoliv šance.
11. místo: Assassin's Creed Rogue-72.90
Vývojář: Ubisoft Sofia
Год: 2014
Platforma: PS3, PS4, X360, XONE, PC
Prostředí: Severní Atlantik během sedmileté války (18. století)
Mladý zabiják Shay Patrick Cormack, který si ne zcela správně vyložil zaslechnutý rozhovor svých starších kamarádů v tajném řádu, učiní hrozné rozhodnutí pro všechny fanoušky AC – přejde na stranu templářů. To je základem hlavní myšlenky „vyvržence“: starověká bitva assassinů a templářů je zobrazena z druhé strany, doslova z nepřátelského zákopu (jako u Rogue by bylo správnější - z paluby).
Na konci roku 2013 vydala společnost Sony PlayStation 4, na což Ubisoft připravil dvě hry ze série Assassins' Creed najednou: Rogue byla určena pro PS3, zatímco Unity byla určena pro PS4, zatímco „Rogue“ klesl v prodeji, ale co se stalo s „jednotou“, si promluvíme později.
Rogue se jmenoval „DLC pro Black Flag“ a do jisté míry tomu tak bylo. Změnil se hrdina a strana konfliktu, trochu se změnila mechanika a pokusili se udělat námořní bitvy dynamičtější - to je vše. Mnohým se samozřejmě nelíbilo zabíjení temperamentních postaviček s kapucemi, které se v té době již staly pro fanoušky série téměř známými stvořeními.
10. místo: Assassin's Creed Unity-73.29
Vývojář: Ubisoft Montreal
Год: 2014
Platforma: PS4, XONE, PC
Místo: Paříž během francouzské revoluce (XVIII století)
Okouzlující flákač Arno Victor Dorian je uvězněn v Bastille za vraždu. Samozřejmě se nedopustil trestného činu. Arno se za mřížemi seznámí s přísným vězněm, který byl přítelem jeho zavražděného otce – přirozeně je hned jasné, že jeho otec i jeho přítel byli členy Bratrstva zabijáků. Obecně platí, že mnoho lidí začíná nový život ve vězení a Arno nebyl výjimkou.
Jednota je skvělý nápad. Ubisoft chtěl vrátit nového zabijáka ke kořenům, ke stealth a hraní ve velkém městě, přidal širokou škálu misí a téměř přizpůsobení pro hraní rolí. První, nesmělý krok k RPG byl učiněn: díky obrovskému výběru zbraní a vybavení se z vás mohl stát tichý zabiják, nebo naopak násilník jdoucí vpřed.
Vše ale zhatil neuvěřitelný rozmar: hra byla pomalá, hloupá a produkovala grafické obscénnosti.
Když se k tomu přidá nejasná dějová linka a nepříliš bystré postavy, výsledkem je neskutečný propadák. Fantasticky krásná Unity byla rozebrána na memy a stále je považována za hlavní selhání Ubisoftu.
9. místo: Assassin's Creed Syndicate-76.37
Vývojář: Ubisoft Quebec
Год: 2015
Platforma: PS4, XONE, PC
Místo: Londýn během průmyslové revoluce (19. století)
Jacob a Evie Fryovi, heterosexuálové a zcela odlišní Blíženci, soudě podle svých zvyků – se zjevnou kriminální minulostí, přijíždějí do Londýna, aby zachránili město před mocí templářů. Hrdinové organizují vlastní pouliční gang (ve skutečnosti „věže“), který při dobrém levelování může výrazně pomoci v misích.
Jedná se o první projekt v hlavní AC linii, kde můžete hrát za ženskou postavu, a flexibilní Evie je stále považována za nejlepší představitelku něžného pohlaví v celé franšíze. S inovací v podobě háku se pasáž stala dynamičtější a akrobacie pohodlnější, ale vše kazí strašná hloupost protivníků (Jacob jí do jisté míry může konkurovat). Londýn je krásně udělaný, jako každé město ve vesmíru Assassin's Creed, ale není nijak zvlášť vzrušující. Po městě můžete vozit kočáry, ale to vás také rychle omrzí.
Výsledkem byla samozřejmě velmi krásná, ale spíše ucházející hra. Z estetického hlediska - žádné stížnosti. Pokud nezvednete joystick, je to obecně v pořádku.
8. místo: Assassin's Creed-79.51
Vývojář: Ubisoft Montreal
Год: 2007
Platforma: PS3, X360, PC
Prostředí: Svatá země během třetí křížové výpravy (12. století)
Mladý a arogantní zabiják Altair kvůli své pýše nesplní úkol, v důsledku čehož je snížen na nižší hodnost. Aby Altair znovu získal ztracený status, důvěru řádu a, co je důležité, normální zbraně, zahajuje hon na templáře.
Příběh je o tom, jak tvůrci Prince Of Persia připravovali nový projekt, uvědomili si, že se příliš vzdalují originálu, a nakonec se rozhodli vytvořit úplně jinou hru, starou jako svět – to je 14 let. Vývoj Assassin's Creed začal v roce 2006 a nikdo si nedokázal představit, že v Montrealu Ubisoft vynalézá husu, která snáší zlatá vejce.
První hra ze série zasáhla představivost obrovským – ano, pak to tak vypadalo – otevřeným světem, „skokem víry“ v kupce sena, extrémně neobvyklým prostředím a zvláštním hrdinou, který během hodin hraní , prochází skutečnou morální katarzí.
A co parkour? A co svoboda pohybu? A fantastická hudba Jespera Kyda?
Teď z výšky takříkajíc minulých let chápete, že mise v prvním AC jsou strašně monotónní, případní soupeři jsou vyzýváni k protiútoku a otevřený svět připomíná spíše neplodné země.
Ale sakra, co na tom záleželo, když jsi mohl vylézt na jakoukoli budovu ve hře?!
7. místo: Assassin's Creed Revelations-80.79
Vývojář: Ubisoft Montreal
Год: 2011
Platforma: PS3, PS4, X360, XONE, PC
Místo: Konstantinopol 16. století
Veřejností oblíbený Ezio Auditore de Firenze orámovaný neobvyklým šedým plnovousem (je mu 52 a ve hře jsou vtipy o věku hlavního hrdiny) se vydává do Konstantinopole, kde hodlá odvážně bojovat s byzantskými templáři. Zároveň se setká se svou láskou a dokončí herní příběh o velkém mistru Assassin z Florencie.
V roce 2010 bylo známo, že nová série vrahů dokončí příběh Ezia: rozprostřela se ve třech hrách a dala fanouškům této série nejcharismatičtějšího hrdinu. Uplynul před námi celý život bystrého italského zabijáka: bezstarostné mládí, ztráta rodiny, pomsta a samozřejmě formace - příběh o tom, jak hloupý mladík dozrál a stal se žijící legendou Řádu.
Co bylo nového v „odhalení“? Konstantinopol je velmi hustě zastavěn, dvě frakce protivníků, které lze snadno postavit proti sobě, výroba bomb, obrana skladovacích zařízení a hákový nůž, se kterým se můžete pohybovat po městě šílenou rychlostí.
Nejdojemnější scéna je, když Ezio vstoupí do knihovny, kde objeví Altairovu kostru. I těm nejzachmuřenějším hráčům se v tu chvíli hrnuly do očí zrádné slzy.
6. místo: Assassin's Creed Origins-83.084
Vývojář: Ubisoft Montreal
Год: 2017
Platforma: PS4, XONE, PC
Prostředí: helénistický Egypt za dob Kleopatry (1. století před naším letopočtem)
Venkovský Medjay (něco mezi najatým policistou a banditou z velké pouště) Bayek, který přežil těžké osobní drama, se vydává pomstít – ano, obecně, nenáročně a Bratrstvo je na světě.
Po katastrofálním Unity a nudném Syndicate si Ubisoft uvědomil, že vývoj série dospěl do slepé uličky. Po dvouleté přestávce youtubeři spustili projekt, který splnil velmi důležitou funkci: Assassin's Creed Origins restartoval franšízu. Herní série udělala vektorový skok do prostoru RPG, jasně inspirovaná v mnoha ohledech referenčním třetím „The Witcher“. Funkčně se nejedná o hru na hraní rolí, ale „origins“ se o ni nesnaží: s poflakováním se na hranicích akce/RPG jsou docela spokojeni.
Origins má velmi živý a velmi krásně vykreslený svět a také pečlivě vypilované prostředí, pro které prostě nenajdete jiný výraz. Byly zde také některé slabé stránky: neohrabaný děj, údajně pronajatý z nejhorších příkladů levného latinskoamerického „mýdla“; nudné vedlejší mise a la fetch and serve; a nejhorší je, hrdina, se kterým vůbec nechcete sympatizovat.
5. místo: Assassin's Creed III-83.52
Vývojář: Ubisoft Montreal
Год: 2012
Platforma: PS3, PS4, X360, XONE, PC, WiiU, Switch
Prostředí: USA během války za nezávislost (18. století)
(Napůl Indián, jak se později ukáže) s nevyslovitelným jménem Radunhageidoo je vycvičen postarším zabijákem a následně se účastní ikonických momentů americké historie. Toto je první hra v sérii, kde hlavní postavou nebyl Altair nebo Ezio (také proto je Radunhageida některými kritiky považován za nejhoršího protagonistu v historii AC, ve srovnání s předchozími vypadal jako strom) , a také první hra, ve které nebyla žádná velká města s výškovými budovami. AC3 ale ukázal sníh, lesy, divoká zvířata a hlavně – vaši vlastní loď.
Po odhaleních, která ukončila slavné příběhy Altaira a Ezia, potřebovala série nového herce a Ubisoft učinil extrémně kontroverzní volbu obsazení Radunhageidy. Za první měsíc se AC3 prodalo 7 milionů kopií, ale podle recenzí bylo jasné, že nový hrdina není schopen nahradit ty staré – od té doby Ubisoft v každé další figuruje málo známého rytíře v lesklé bílé kápi. Vrah.
Všem se ale ovládání lodi líbilo natolik, že se Ubisoft rozhodl pro revoluční sérii.
Stala se...
4. místo: Assassin's Creed IV Black Flag-85.52
Vývojář: Ubisoft Montreal
Год: 2013
Platforma: PS3, PS4, X360, XONE, PC, WiiU, Switch
Prostředí: Karibik během zlatého věku pirátství (18. století)
Tulák, opilec, pirát a obecně nesmírně pozitivní osobnost Edward Kenway je příkladem zkušeného námořníka, kterému naprosto chybí peníze a částečně postrádá zásady. Po náhodném zásahu do starověkého konfliktu mezi templáři a asasíny Eddie nevědomky shrábne peníze, peníze a zaujme své ilegální místo v řetězci událostí: tak začínají jeho dobrodružství v Karibiku.
Ubisoft si všiml, že hráči milovali plavbu na lodi z předchozího dílu a téma korzárů přišlo vývojářům na mysl díky závratné popularitě „Pirátů z Karibiku“ a jeho pokračování. ASBF odstranilo spoustu vyčerpávajících pozemních misí a nahradilo je námořními bitvami – a to vše veřejnost přijala s bouřkou. Nový „Assassin“ se ukázal jako extrémně temperamentní a extrémně neobvyklý a námořní bitvy byly u uživatelů tak oblíbené, že se k nim Ubisoft vrátil v Odyssey a také připravil plnohodnotná dobrodružství na vodě a bez účasti zabijáků - v měsíc vyjde hra Skull and Bones a je oznámena a vypadá to na plnohodnotný hit.
3. místo: Assassin's Creed Odyssey-85.62
Vývojář: Ubisoft Quebec
Год: 2018
Platforma: PS4, XONE, PC, Switch
Prostředí: starověké Řecko během peloponéské války (5. století před naším letopočtem)
Zahálčivého hýřitele a malého potěru zločineckého světa, sparťanského mystia (na volné noze) Alexia, čeká strašlivý osud: je vnukem samotného krále Leonidase, svrženého ze skály jako dítě na rozkaz spartského orákula. Pomocí jedinečného zařízení – čepele Leonidasova kopí, které mu dává speciální bojové dovednosti, Alexios sní o shledání se svou rodinou. Na cestě za vznešeným cílem se musíte rozhodnout pro stranu konfliktu v peloponéské válce (Athény nebo Sparta), splnit dva miliony vedlejších úkolů, vyhrát námořní bitvy, upgradovat se, vylepšit svou loď a zapnout kouzlo na nejplnější v romantických eposech.
Tak vypadá Odyssey, po dlouhé době první AAA titul ze série Assassin's Creed, ve kterém můžete skutečně uvíznout na Měsíci. Samotná hra má největší otevřený svět v AC Universe a obecně je Odyssey tak obrovská a rozmanitá, že zde můžete dělat cokoliv.
Systém vyrovnávání a přizpůsobení implikuje jasný vzor. Dovednosti jsou rozděleny do tří větví – assassin (důraz na stealth techniky), hunter (lukostřelba) a warrior (boj). V dialozích je právo na volbu, nejčastěji morální (například zabít rodinu s malými dětmi šířícími mor, nebo litovat), činy hrdiny ovlivňují konec hry.
Zuřiví představitelé SJW si mohou místo Alexia vybrat jeho sestru Kassandru - biografie a bojové schopnosti hrdinů jsou stejné.
Ubisoft z prostředí vytěžil maximum: Starověké Řecko je milováno mnoha a je pro mnohé zajímavé, počet postav, které si pamatujeme ze školy, je mimo žebříčky (Leonidas, Hérodotos, Perikles, Platón, Pýthie, Sokrates, Aspasia, tisíce z nich), a když se poprvé vyšplháme k bodu synchronizace, krása herního světa vám vyrazí dech.
A hra má konečně jasnou zápletku a několikrát je tak strmá (bez spoilerů), že se vám chce křičet: „Ubisoft, můžeš to sakra!
Nyní k nevýhodám. Jsou dva – systém dárcovství a svět extrémně přetížený ikonami, kdy vedlejší úkoly existují kvůli vedlejším úkolům. Někdy má hráč tolik nasbíraných misí a můžete mezi nimi snadno přepínat, až se ztratíte v tom, zda se jedná o vedlejší efekt, levelování nebo zápletku.
Ale „Odyssey“ je opravdu zajímavá a velmi cool udělaná – za to můžete hře odpustit všechny chyby.
2. místo: Assassin's Creed II-88.53
Vývojář: Ubisoft Montreal
Год: 2009
Platforma: PS3, PS4, X360, XONE, PC, macOS
Místo: renesanční Itálie (XV století)
První hra je o mladém florentském aristokratovi Ezio Auditorovi, který se mstí za vraždu členů své rodiny. Oproti původnímu Assassin's Creed přineslo pokračování mnoho nových funkcí, dovedností a mechanik a v zásadě udělalo obrovský kvalitativní skok. Průmysl navíc získal jednoho ze svých nejpamátnějších hrdinů. Ezio není statická postava: roste, vyvíjí se a stává se odvážným během AC2.
Hra získala univerzální uznání a dala impuls pro další rozvoj franšízy. Vývojáři pochopili, jak přebudovat herní vesmír, na co se v budoucnu spolehnout, jak nastavit akcenty a priority. AC2 bylo neuvěřitelně těžké položit, ale ti, kteří usnuli s joystickem v ruce, ještě nevěděli, že je čeká nové dobrodružství s Eziem – a bylo by to úžasné.
1. místo: Assassin's Creed Brotherhood-89.19
Vývojář: Ubisoft Montreal
Год: 2010
Platforma: PS3, PS4, X360, XONE, PC, macOS
Místo: renesanční Řím (konec 15. – začátek 16. století)
Čtyřicetiletý Ezio Auditore s hodností zabijáckého mistra si užívá života ve své vile, když na něj nečekaně zaútočí vojska papežských států vedená Cesarem Borgiou – samozřejmě zlým templářem. Pomsta je téma, které se táhne celou franšízou, a Ezio, oblečený v bojovém oděvu, cestuje do Říma, aby bojoval s templáři a oživil Řád zabijáků. První myšlenka při zapnutí hry (nezapomeňte, že mluvíme o událostech před deseti lety): „sakra, jaký obrázek!
„Brotherhood“ si vzal to nejlepší z druhé části hry a vyhodil vše nepotřebné – tak se objevil šťavnatý a silný, jakoby vykrystalizovaný „Assassin“, kterého se prodalo více než 20 milionů kopií.
Vývojáři změnili souboje, přidali nové zbraně, režim pro více hráčů a systém najímání rekrutů zabijáků, kteří za hlavního hrdinu dokážou odvést všechnu špinavou práci.
A pak tu byly úžasné vozy Leonarda da Vinciho! Pamatujete si tento šílený tank?
S největší pravděpodobností se letos dočkáme nové hry v rozsáhlém Assassins Creed Universe: před námi je obrovský otevřený svět, mnoho dobrodružství a další originální prostředí (Kotaku hlásí, že půjdeme k Vikingům) – zkrátka budete jen být schopen vydechnout během kreditů.
Tedy ve finále.
Recenze